Tento blog je preventivním opatřením proti 1) smazání pevného disku, 2) spláchnutí flashky do záchodu, 3) krádeži, ztrátě nebo požáru, při němž by došlo ke zničení jedinečného šanonu s poznámkami a texty, 4) kombinaci všech předchozích katastrof. Vychází bez jakéhokoli žánrového omezení, a to zcela nevypočitatelně buď v češtině nebo v angličtině.

pátek 25. listopadu 2011

This is the highlight of my day

- řekl Kevin Spacey, když převzal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu Americká krása. Odkazoval tím na úvodní scénu filmu, kdy protagonista Lester Burnham, frustrovaný manžel, otec a zaměstnanec, onanuje ráno ve sprše řka "Tohle je zlatý hřeb mého dne. Od teďka půjde všechno jenom s kopce." Když jeho představitel děkoval Americké filmové akademii, navázal na parafrázi slovy "doufám, že od teďka to s kopce nepůjde." A nešlo. Naopak. Kevin Spacey patří mezi nejlepší a nejvyhledávanější herce na světě, a to jak ve filmu, tak v divadle. Ale to není nejdůležitější. Troufám si říct, že během uplynulých let udělal tento muž pro mladé autory, režiséry, herce a vůbec pro rozvoj divadla i filmu víc, než kterýkoli jiný současný umělec. 
Prý ho k tomu inspirovala jeho vlastní herecký idol Jack Lemmon, když řekl, že člověk, který uspěje ve svém oboru, je zavázán "poslat výtah zpátky dolů", jinými slovy přispět k výchově svých nástupců. Kevin Spacey myšlenku rozvedl: "As far as I'm concerned, when I looked at what happened in my career in 2000 - after American Beauty (1999) - I thought it couldn't get much better. What was I going to spend the rest of my life doing? Trying to top myself? Trying to stay hot, trying to make sure I was in the right movies? I don't give a s**t. I'm trying to do something with my success which is bigger than myself. I'm no longer interested in my personal career. I am interested in the impact I can have on a lot of other people's careers and on audiences". Ve stručnosti: "Od jistého momentu mě už nezajímá moje osobní kariéra. Zajímá mě vliv, který mohu mít na kariéru jiných lidí a na svoje publikum."
Jak Kevin Spacey svoje předsevzetí realizuje?
Například jako umělecký šéf londýnského divadla The Old Vic, které vytesal z trosek zapomnění do klenotu, který se skví na výsluní současné divadelní scény. Rozjel neuvěřitelné množství projektů, do kterých zapojil stovky mladých tvůrců, dal šanci prorazit neznámým talentům. Proslavily se například 24 Hour Plays - každoroční show, kdy vybraní autoři přes noc napíší několik nových her, které pak režiséři a herci během jediného dne nastudují a večer předvedou. Vesměs před vybraným publikem, které projekt i divadlo následně rádo podpoří štědrými sponzorskými dary. Kéž by se tohoto nápadu ujalo i některé z našich nadějných divadel. Půjdu tam pak klidně zadarmo trhat lístky. 
Momentálně je Kevin Spacey na světovém turné s Richardem III., a to v nastudování, které zatím v žádné recenzi nezískalo méně než plný počet hvězdiček. (Když to hráli v Londýně, prošvihla jsem, a poslední možnost hru vidět bude během pozdní zimy v New Yorku, takže mi nezbývá než prodat nábytek a vypravit se do Brooklynu). V každé světové štaci pořádá Kevin Spacey různé workshopy a akce pro děti a studenty, které zajímá divadlo. Čímž má v úmyslu rozpohybovat svoji nadaci, která se chce dlouhodobě tématem divadlo + mládež zabývat. 

Možná nevíte, že za filmem The Social Network, oceněným třemi Oscary, stojí společnost Trigger Street, kterou spoluzaložil právě Kevin Spacey: původně šlo o webovou stránku, na které by si mladí scenáristé mohli navzájem recenzovat svá díla, načež vznikla i filmová produkce a on-line festival krátkých filmů. Trik je v tom, že Kevin Spacey se tohoto kvasu sám intenzivně účastní. Jak to stíhá, vážně nevím, ale smekám před ním a jdu si otevřít další ze svých recenzních úkolů na stránce triggerstreet.com. 

P.S. Když jsem před dvěma lety přijela do divadla Old Vic na hru Toma Stopparda (The Real Thing), přivezla jsem panu uměleckému šéfovi plechovku pravého, ručně a pozemně importovaného českého piva (...cestovala jsem právě v době, kdy sopečný prach z Islandu paralyzoval leteckou dopravu nad Evropou, takže pivo se v mojí kabelce svezlo mnoha dopravními prostředky a putovalo napříč několika státy). Nechala jsem mu ji u barmanů tamního divadelního klubu, s výstražnou cedulkou - "A very well travelled can of original Pilsner beer for the most accomplished man on contemporary theater scene, with great respect from a Czech fan." Snad mu to nevypili.



Žádné komentáře:

Okomentovat