Tento blog je preventivním opatřením proti 1) smazání pevného disku, 2) spláchnutí flashky do záchodu, 3) krádeži, ztrátě nebo požáru, při němž by došlo ke zničení jedinečného šanonu s poznámkami a texty, 4) kombinaci všech předchozích katastrof. Vychází bez jakéhokoli žánrového omezení, a to zcela nevypočitatelně buď v češtině nebo v angličtině.

neděle 3. července 2011

Nebeský bankrot

Myslela jsem, že odolám příznakům léta, kterými v těchto dnech začalo Chorvatsko trpět: že mě úsměvy nadšených turistů vprostřed vytoužené dovolené nechají zcela chladnou a já se přesně podle plánu zakuklím v temné komoře k tvůrčí práci, dokončím román a mezi řečí napíšu spoustu nových postů do blogu. Vydrželo mi to den. Okousala jsem tři tužky, vyjedla lednici, spotřebovala zásoby červeného vína, které mi zákeřně místo inspirace způsobilo komatózní stav, kterému se v Chorvatsku říká fjaka (...definice fjaky je "psihofizičko stanje Dalmatinaca uvjetovano voljom za ama baš ništa", což volně přeloženo znamená "psychosomatický stav Dalmatince, kterému se fakt ale vůbec do  ničeho nechce" - mohu potvrdit, že fjaka nezná hranic a působí i na Čechy a Čechové). Kvečeru jsem si položila otázku: má tohleto cenu? A vyhlásila jsem si několikadenní volno, kdy budu kousat tužky na pláži. Pro nedostatek nových svěžích příspěvků, úryvků z románu a vyčerpání recyklačních zásob starého blogu Omalovánky, musela jsem sáhnout hluboko do svého archivu. Našla jsem báseň Nebeský bankrot, která dlí na dně mého šuplíku už několik let. Nevím, nevím. Právě jsem ji přečetla skupince českých turistů v naší vsi - chtěla jsem otestovat terén. Jejich reakce byla rozpačitá, řekla bych mlčenlivá ze slušnosti. Ale řekla jsem si, že jsou možná unavení po celém dni na slunci, tj. nezpůsobilí ke zhodnocení uměleckého rozměru básně, a rozhodla se k riskantnímu uvedení díla na Jiném psaní; snad mí čtenáři budou laskaví.

Nebeský bankrot

Jednou zrána praví Bůh:
všem nebeským zaměstnancům,
andělům, svatým, nanebevzatým,
zkrátka všem nájemníkům ráje -
slyšte: doba zlá je.

Zvykli jste si, milí zlatí,
že otec váš na nebesích,
věčně všechno za vás platí,
křepčíte na bálech, plesích,
že je krize globální
připadá vám banální.

Ale já vám zatnu tipec:
opatření budou rázná -
kasa už je totiž prázdná!

Takže zaprvé:
rád vidím veselé tváře,
ale dvakrát nebaví mě
dělat vám tu údržbáře.
V krucifixu dřevomorka
perutě andělské plné čmelíků,
zpod Pegasů vynosil jsem
osmadvacet kbelíků!

A ty výdaje!
Andělům na kadeřníka,
dvě cisterny Tatra-mlíka,
pro maličký cherubíny,
Svatá Anna chce rubíny,
bude prý stát modelem
před Rafaelem.

Bezva podnik, tohle nebe!
Horší než ve státní správě.
Petra v bráně už prej zebe,
Václav shání rum ke kávě,
správce duh chce barvy Mistral,
rád bych se mu na to...však víte.

Je mi deset tisíc let,
čímž jsem nejen arcikmet,
ale taky PrDuch Svatej
zasloužilej a plešatej.

Po celou dobu
bez nároku na odměnu
vedu ten váš podnik,
nemám děti ani ženu,
žiju jak řeholník.

Nejhorší je osvědčit se,
konat dobro zadarmo,
nesnížit se k žádný bitce
mluvit nadarmo:

Nikdo tě neseřve,
nedá ti padáka,
v ráji je morálka
totálně na draka.

Bodejť! -

Kdo se jednou octnul v nebi,
je nad práci povznesen,
navěky má svoje jistý
jak úředník v OSN.

Nejen ruce máte levý,
vidím, že jsem zaváhal -
o Bibli se dávno neví,
tady se čte Kapitál.

Koukněte na Lucifera,
uměl si to zařídit:
v hubě doutník, v ruce kvéra,
kdo odmlouvá, ten je bit.

Mně ani klít není dáno,
vlastní jméno říct jen tak,
kdybych zvolal Šmarjápanno!
papeže by trefil šlak.

Při rozmaru zvláště vzteklém
napadla mě právní klička
zfúzovat s tím černým peklem,
a na starý kolena
užít si kus pohodlíčka.
K čertu s nebem! - spustím nářek,
jenže chytrej Satanáš
zakuckal se smíchy a řek
Ach Bože, ty se mi snad zdáš!

Z důvodu finanční krize
nevydám už ani kůrku,
volejte do televize,
stěžujte si do Štrasburku.

Nedám!

Moh bych zjednat konec světa,
jenže já mám měkký srdce,
takže vyhlašuju konkurs
na post konkurzního správce,

který nebe transformuje,
personální audit provede
rozpočet nám zasanuje
a ráj z krize vyvede.

Ideální kandidát
  • už někdy vládl v království (alespoň malém);
  • je schopnen vyjednávat klidně s ďáblem;
  • napsal přinejmenším jednu knihu, která může nahradit Bibli;
  • nevadí mu průvan způsobený andělskými křídly;
  • už teď si trochu myslí, že je Pánbůh;
  • dovede elegantně vyzrát na dluh;
  • a taky zvládne vysvětlit kněžím,
    o co tu vlastně běží.
Vítězný uchazeč,
pakliže krizi zvládne,
může se stát mým nástupcem.

Přihlášky posílejte sem!
(Zn. Honem)

Žádné komentáře:

Okomentovat