Tento blog je preventivním opatřením proti 1) smazání pevného disku, 2) spláchnutí flashky do záchodu, 3) krádeži, ztrátě nebo požáru, při němž by došlo ke zničení jedinečného šanonu s poznámkami a texty, 4) kombinaci všech předchozích katastrof. Vychází bez jakéhokoli žánrového omezení, a to zcela nevypočitatelně buď v češtině nebo v angličtině.

neděle 17. ledna 2016

Co řeší matka-spisovatelka takhle po nocích

Na jednom z literárních blogů jsem našla pozoruhodnou radu rodičům-spisovatelům: Je to kruté, ale je to tak: pro spisovatele je dítě terorista, na které platí jediná politika, a sice politika britského impéria - nevyjednávat. Rodič-spisovatel musí však být náročný a tvrdý především na sebe. Prostě vstaňte dříve než vaše ratolest, aťsi klidně v pět hodin ráno, a pište, dokud se dítě neprobudí. Druhý den ráno opakujte. A pak znovu a zas a dál – a novela je na světě!“

Pobavilo mě to natolik, že jsem musela reagovat v komentáři: „Uhodil jste hřebík do lebky, kolego. Bravo. Přivstal jste si? Pak pište raději navečer. Vaše teze má totiž několik mezer zvíci Suezského průplavu: Zaprvé – děti máte buď půjčené anebo trvale odložené u sousedů, nevím, každopádně nevěřím, že ty děti, o nichž píšete, jsou vaše takřka vlastní, které s vámi trvale sdílí domácnost. Jinak byste totiž věděl, že pro dítě není rodič žádné britské impérium, ale rukojmí. A rukojmímu se vyjednává velmi těžko, obzvlášť v situaci, kdy je rukojmím dobrovolně a rád. Zadruhé: věděl jste, že některé děti vstávají v pět jen o neděli, zatímco ve všední dny si hrají na babičku Boženy Němcové a křepčí po bytě už od čtyř třiceti? Zatřetí: k vašemu receptu na autorské a rodinné štěstí jste zapomněl připojit důležité upozornění, a sice – Nevztahuje se na ženy! - Z literárních velikánů-rodičů, kteří skutečně vstávali v pět ráno, mě totiž napadá jen Khaled Hosseini a Sylvia Plath. Pokud vím, tak Khaled dodnes vstává časně ráno a pracuje na své páté knize, zatímco ubohá Sylvia si už před půl stoletím pustila plyn. Napadají vás nějaká vysvětlení?

Od té doby, co jsem se stala matkou, píši zásadně v noci, přesněji řečeno – od té doby, co jsem se stala matkou se mi podařilo usednout v noci ke psaní zhruba třikrát, tj. kdy jsem 1) neodpadla spolu s dětmi, 2) naše obydlí nepřipomínalo jeskyni lidí prvobytně pospolných, kde neměli ani koště, takže v jsem v zájmu zachování rodiny a manželství nemusela dvě hodiny uklízet, a – především! -  3) Baldo nebyl doma.
Dneska je to počtvrtý. (Baldo čeká někde v zákopu na divoké prase, které bývá v dané oblasti přes den spatřeno až pětsetkrát, zatímco v noci, kdy má údajně brousit po lese v houfech, po něm není ani vidu ani slechu.)
Omámena dojmem, že jsem sama v celém světě i bytě, chci zapnout počítač. Jak já se na to psaní těším! Už už jsem zmáčkla knoflík, když mateřská ostražitost spustila alarm: vypnulas zvuk? Nebyla jsem si jistá. Tím jsem eliminovala možnost psát dnes večer cokoli na počítači (můj počítač při zapnutí vydává zvuky, které zaručeně probudí obě děti, takže přihopkají a začnou se dožadovat Macha, já se pak musím ráda dívat s nimi, lebedit si, jak to ten Macourek dobře napsal – a proklít se, že jsem nevypnula zvuk).
Nevadí. Tužtička Ikea je všudypřítomná a tichá, a nějaký ten papír se v domácnosti jistě také najde. Notnou chvíli brousím po bytě. Shledám, že po ruce je toto: 1) výkres, na kterém naše dcera poprvé ztvárnila lidskou postavu včetně končetin, tj. posunula se od univerzálního bubáka vejcovitého tvaru k figurální malbě, a mám-li v sobě alespoň kousek mateřského citu, měla bych dát dílo spíše zarámovat, než na jeho obrácenou stranu psát blogový post, 2) můj diplom z Oxfordu, který čeká v polici na zarámování už několik měsíců (nebylo by to nakonec symptomatické, poetické a krásné – mít obrácenou stranu diplomu z tvůrčího psaní popsanou tvůrčími poznámkami? Chvíli nad tím uvažuji. Nebylo!) , 3) dlouhý účet z dětského oddělení HM, který ovšem potřebuji, neb pro zhůvěřilou nekvalitu a nepoužitelnost půjdu polovinu věcí vrátit, 4) lepenková krabice od plen značky Babylove (dala by se opatrně rozlepit, což by generovalo rovnou psací plochu obstojné rozlohy, až na to, že tužtičkou Ikea by na tom nebylo nic vidět. Jiná tužka, natož fix, po ruce není. Jsou tu voskovky, ale abych drápala poznámky voskovkama na krabici od plen…ne, v takové zaznamenávací nouzi, teda, nejsem.) a konečně 5) puntíkovaná dárková taška, do níž jsem chtěla zítra vložit dárek pro kamarádku, které se narodil syn.
Vyhrála taška. Vzpomněla jsem si, že dotyčná kamarádka po mě vlastně kdysi chtěla soupis rad pro začínající matku, tak ho bude mít, na tašce, v bodech, v puntíkách:

Milá Adélo,
chtělas po mě rady pro začínající matku (nevím, co Tě k tomu vedlo - připadám si daleko kvalifikovanější v jiných oblastech, například bych mohla radit stagnujícím spisovatelům). Je půl jedné ráno (od půl dvanáctý hledám v tomhle zatraceným bytě papír!), za dvacet minut se mi probudí mladší dítě, poslední souvislý text delší než odstavec jsem napsala někdy před lety, takže má doporučení budou stručná:
1)      Máš za sebou první noc v porodnici, takže si kladeš tutéž otázku, co my všechny: proč jsem proboha nespala, dokud jsem mohla? – Ba, teď to pár let nepůjde. Ale to si zvykneš. Hlavně se nenech stresovat dobře míněnými radami babiček a tet, které ti budou klást na srdce – spi, hlavně spi a odpočívej, kdykoli a kdekoli! –  Se ví, že nebudeš. Když dítě bude spát, budeš se celá zjihlá dívat buď přímo na ně anebo na fotky, drahně času strávíš čtením diskusí o kojení, výživě, spánku, výchově, opruzeninách a toxických hračkách, a bude tě to většinou tak znepokojovat, že bys beztak neusnula, i kdybys chtěla sebevíc. Takže má zredukovaná rada ohledně spánku zní: pokus se neusínat v kontaktních čočkách (a v makeupu).

2)      Jako matka budeš neustále konfrontována s desítkami přístupů, metod, způsobů a zvyklostí úplně ve všem. Jak rodit, kojit, uspávat, krmit. Co jíst. V kočárku? V šátku! Pampersky? Látkovky! Můj postřeh: čas (a nervy), který člověk ztratí palčivým rozhodováním a výběrem téměř všeho, je zpravidla zcela neúměrný efektu, který daná volba nakonec má. Přestože jsi novopečená matka, nenech se příliš ovlivňovat a terorizovat převahou těch rádoby zkušených (ano, je to těžké). Dělej věci tak, jak nejlíp umíš, víš, cítíš. Určitě to dopadne dobře. A hlavně, až se sama staneš zkušenou matkou, a budeš mít pocit, že máš věci pod kontrolou, no…tak si pořiď druhý dítě. (Až se narodí, budeš si říkat, cos proboha udělala se vším tím časem, který jsi měla, dokud bylo dítě jen jedno.)

3)      Inteligent zvládá chaos, pořádek je pro blbce…a pro matky malých dětí. Trvalo mi dva roky, než jsem zjistila, že bez organizace, plánování a neustálého průběžného úklidu všeho a všude, se nehneme ani z baráku. Vysmívané, lety odrané a vyčpělé poučky matek a babiček, například že věci se mají dávat na místo, a že špinavé nádobí radno alespoň namočit, mi po čtvrt století popadaly na hlavu jako kyje loupežníků z Mrazíka. Jo. Věci na místo. Jo! – A ještě: struhadlo, odšťavňovač a odsávačku na nudle radno umýt okamžitě. Však uvidíš.

4)    Výbava a věci pro děti jsou drahé a obvykle mají velmi omezenou dobu použitelnosti. Po vlastních zkušenostech s periodickými krátery v rozpočtu radím toto: zaprvé, pokaždé zvaž, jestli je nová věc opravdu nutná (...srdečně zvu k výstražné návštěvě našeho sklepa a garáže), zadruhé, pokud se ti to zcela nepříčí, kupuj věci z druhé ruky (kočárky, sedačky, židličky, odrážedla, a spousta dalších krámů seženeš za zlomek ceny). Šetři peníze na to, co se z druhé ruky pořídit nedá. Co já vím…třeba na pedikúru. Na kvalitní boty. Na kvalitní hlídání, abyste si mohli s partnerem jednou za čtvrt roku vyrazit na večeři, koukat na sebe přes stůl jako dvě sovy, a dospět k osvěžujícímu zjištění, že pořád ještě máte jeden druhého.


5)      P.S. Jo, a pokud nemusíš, tak zásadně nevstávej v pět ráno, i kdybys měla za své úsilí získat Nobelovu, Pulitzerovu nebo jinou cenu (…kdyby příslušné komise věděly, jak trávíš svůj běžný den, daly by Ti beztak minimálně čestný uznání – zaslouží si ho každá matka, co dovede navenek s klidem a navíc s úsměvem na rtech přežít první dny, noci, týdny a měsíce).

Žádné komentáře:

Okomentovat