Tento blog je preventivním opatřením proti 1) smazání pevného disku, 2) spláchnutí flashky do záchodu, 3) krádeži, ztrátě nebo požáru, při němž by došlo ke zničení jedinečného šanonu s poznámkami a texty, 4) kombinaci všech předchozích katastrof. Vychází bez jakéhokoli žánrového omezení, a to zcela nevypočitatelně buď v češtině nebo v angličtině.

úterý 20. listopadu 2012

Vadí vám kouření v restauracích?

Tak si zajeďte na večeři do Makedonie, na Falklandské ostrovy nebo tam, kde je kouření v uzavřených veřejných prostorách zakázáno zákonem. Těžko říct, proč se mezi tyto země nepočítáme. Více než tři čtvrtiny obyvatel ČR by prý pro takový zákaz byly, restaurace by navíc vydělaly. Ačkoli má dnes spousta restaurací vyhrazený prostor pro nekuřáky, víme, jak to obvykle funguje: jako kdybyste v bazénu vyhradili deset metrů, kde se smí močit. V omezeném nekuřáckém prostoru navíc často nenajdete místo. Co si počít? Náš stálý čtenář a nakladatel se nehodlal smířit s tím, že se v jeho oblíbené restauraci kouří, a tak se vydal cestou vpravdě neotřelou. Rekapitulaci jeho odvážného počinu najdete níže; třeba vás to inspiruje.

Jak přesvědčit kuřáky o výhodách nekuřácké restaurace?

Mám jednu velmi oblíbenou restauraci. Bohužel je to restaurace s odděleným nekuřáckým a kuřáckým prostorem, kde ten nekuřácký je neustále plný. Možná si řeknete, že se mám chovat tržně a chodit do nekuřácké restaurace. Tuto variantu jsem zkusil. Byl jsem v šoku, když jsem v okruhu 500 metrů a dvou zastávek tramvaje ani jednu nenašel. Z Itálie, Anglie, Irska a Ameriky vím, že si všichni (i kuřáci) cení zavedení zákazu kouření ve všech restauracích. Cenili by si toho i kuřáci u nás? Výzkum veřejného mínění vám toho mnoho neřekne, rozhodl jsem se proto pro konkrétní akci

Do své oblíbené restaurace jsem zaslal úředně vypadající dopis, který shrnuje výsledky namátkové kontroly příslušné hygienické stanice. Tento dopis s odkazem na neexistující vyhlášku obsahoval závěr, že je restaurace povinna na 14 dní zakázat kouření ve všech svých prostorách z důvodu nevyhovujících hygienických limitů. Toto rozhodnutí nemělo odkladného účinku a začalo platit od 1.10.2012 (dopis jsem zaslal 16.9.2012). Neexistující vyhláška měla mírně zavádějící číslo a jak jsem si předtím ověřil, nebylo úplně snadné se na hygienické stanici telefonicky dopátrat jednoznačné odpovědi, jestli je rozhodnutí platné. 

Restauratéři nejsou právníci a nemají čas zkoumat tento žánr úředních dopisů. Po příchodu do restaurace dne 1.10.2012 jsem ke své radosti shledal, že pan majitel na každý stůl umístil upozornění, že se až do odvolání nesmí ve všech prostorách podniku kouřit. 

Dnes je 15.11. a musím s potěšením oznámit, že se restaurace stala plně nekuřáckou. 

Jak je to možné? 

Zeptal jsem se majitele, že jsem si všiml, že je již delší dobu restaurace nekuřácká a co ho k tomu vedlo.

Pan majitel mi odpověděl, že mu záleží na jeho zákaznících, a proto na zkoušku zavedl nekuřácký provoz. Když pak po 14 dnech opět zavedl provoz kuřácký, začali k němu chodit pravidelní hosté a personál, zda by nemohl znovu zavést provoz nekuřácký. Náš zákazník, náš pán, dodal pan majitel. 

Jsem rád. Odteď chodím již jen do své oblíbené restaurace, která se ovšem začíná velmi rychle plnit rezervacemi. Štěstí, že mám své oblíbené místo, kde nikdo nechce sedět - u větrání. 

@jaracech

3 komentáře:

  1. Skvělý nápad. Jsem ochoten to vyzkoušet. Můžete mi prosím poslat vzor toho dopisu?

    OdpovědětVymazat
  2. To me zvedlo naladu jak dlouho nic. Proste princip plavani a hozeni do vody, zprvu je strach ze stamgasti atd ale kdyz se to zkusi dobrovolne /Casablu v Pha 1 si udelala pruzkum/ ci nedobrovolne ala genialni ctenar/toto by melo mit svou kapitolu v knize Nudge - zkusim napsat autorum/ tak se zjisti jaky je to prinos. Francouzi si to ted chvali, jak jim klesaj naklady na prani a sampony. Podobne by stalo za to zkusit odcaptchovat tuto ;diskusi; tak crazy captchy jsem uz dlouho nevidel, i ti blbci z marktingu ryanair webu ted po 3 letech otravovani uzivatelu dali aspon citelne captche.

    OdpovědětVymazat